Jak czyścić elementy turbosprężarek przed naprawą?
Turbosprężarki to podzespoły, które dość często ulegają awariom z uwagi na nieprawidłową eksploatację i nadmierne obciążenia, a nierzadko także z racji wad materiałowych czy niestarannego montażu. Sposobem na przywrócenie im sprawności bez ponoszenia niepotrzebnych wydatków jest gruntowna regeneracja. Żeby była ona możliwa, konieczne jest jednak zdiagnozowanie przyczyny problemu, co okaże się niemożliwe bez wcześniejszego starannego oczyszczenia.
Dlaczego czystość naprawianych elementów ma znaczenie?
Przystąpienie do naprawy turbosprężarki wymaga jej demontażu i sprawdzenia stanu technicznego, w tym przez oględziny elementów, co pozwala na ocenę skali uszkodzeń oraz dobranie odpowiedniej ścieżki postępowania z konkretnymi komponentami. Wszystkie części są jednak intensywnie eksploatowane, a na ich powierzchni mogą osadzać się rozmaite zanieczyszczenia, sprawiające, iż pęknięcia, ukruszenia, ślady nadmiernych obciążeń termicznych mogą pozostawać niewidoczne. Przed regeneracją turbosprężarki do auta osobowego lub ciężarówki niezbędne okaże się więc pozbycie się zabrudzeń. Jeżeli pozostaną one na powierzchni podzespołów, zwłaszcza łopatkach czy wale turbiny, nie będzie możliwe ich prawidłowe wyważenie, a tym samym właściwa praca. Ważne będzie również pozbycie się osadów i resztek oleju z kanałów służących do jego rozprowadzania, ponieważ powstające złogi będą zakłócały pracę naprawionego elementu.
Przeczytaj również: Awaria turbosprężarki. Kupić nową, czy naprawiać?
W jaki sposób czyści się podzespoły mechaniczne?
Istnieje wiele metod czyszczenia podzespołów mechanicznych od użycia odpowiednich chemikaliów po korzystanie ze specjalnych urządzeń. W przypadku komponentów, które muszą być wykonane z wysoką dokładnością, a ich praca może być zaburzona nawet przez niewielkie fragmenty ciał obcych, takich jak wtryski paliwa czy turbosprężarki, profesjonaliści jak firma Diesel Expert korzystają z myjek ultradźwiękowych, w których osady są odrywane za sprawą zachodzenia kawitacji, tj. przechodzenia wody ze stanu ciekłego do gazowego i towarzyszącej temu zmianie ciśnienia oraz powstaniu wzmożonego przepływu. Pozbycie się niektórych osadów wymaga jednak nierzadko zastosowania obróbki strumieniowo-ściernej, a więc piaskowania. Polega ono na natryskiwaniu drobin ścierniwa pod bardzo wysokim ciśnieniem wewnątrz zamkniętej komory.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana