Jak uruchomić od nowa niedziałający układ AdBlue?
W Polsce i Europie z biegiem czasu wprowadza się coraz bardziej restrykcyjne normy emisji spalin. Taki stan rzeczy sprawia, że producenci samochodów osobowych i ciężarowych zmuszeni są do wyposażania wypuszczanych na rynek pojazdów w zaawansowane układy redukcji spalin. W tym celu w autach z silnikiem Diesla montuje się system AdBlue, który przy wszystkich swoich zaletach nierzadko wykazuje się dużą awaryjnością. Sprawdź, jak temu zaradzić.
Co warto wiedzieć o AdBlue?
AdBlue jest bezbarwnym, bezwonnym i nietoksycznym płynem złożonym z wody demineralizowanej oraz mocznika. Substancja ta z wyglądu przypomina zwykłą wodę. Wlew do zbiornika AdBlue oznaczony jest niebieskim korkiem. Zwykle znajduje się on w pobliżu korka paliwa. W niektórych modelach może on być jednak usytuowany pod maską samochodu albo w okolicach bagażnika. Specjaliści z takich firm, jak producent aut ciężarowych DAF Centrum wskazują, że systematycznie uzupełniany płyn AdBlue umożliwia sprawne działanie systemu oczyszczania spalin SCR. Pod wpływem wysokiej temperatury z przetransportowanego do katalizatora wspomnianego układu specyfiku uwalnia się bowiem amoniak, który wchodzi w reakcję z tlenkami azotu. Tak dochodzi do przekształcenia tych szkodliwych związków w parę wodną oraz azot.
Jak poradzić sobie z awarią systemu AdBlue?
Do większości awarii systemu AdBlue dochodzi w przypadku pozostawienia auta na dworze przy panującym mrozie. Trzeba mieć bowiem świadomość, że omawiany płyn ulega krystalizacji przy temperaturze -11 stopni C. W takim przypadku należy liczyć się ze zwiększonym ryzykiem zatkania układu wtryskowego. W tych okolicznościach naprawę systemu AdBlue przeprowadza się poprzez usunięcie kryształków znajdujących się w płynie oraz dokładne przepłukanie wtryskiwacza i przewodów pod bieżącą wodą. Należy także pamiętać o systematycznym uzupełnianiu płynu AdBlue w zbiorniku. Niejednokrotnie dobrym rozwiązaniem prowadzącym do zmniejszenia ryzyka awarii układu SCR jest zmniejszenie zużycia AdBlue. Jest to możliwe dzięki modyfikacji oprogramowania silnika. W takiej sytuacji cały system nadal działa sprawnie. W razie nastąpienia usterki komputer pokładowy sygnalizuje kierowcy pojawienie się określonego problemu. Samochód nadal jednak nadaje się do użytku.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana