Kiedy warto wykonać czyszczenie DPF?
Czyszczenie DPF, czyli filtra cząstek stałych, to ważny zabieg utrzymania samochodu w sprawności. W przypadku samochodów z silnikami Diesla może zapobiec poważnym awariom i oszczędzić kierowcom dużo pieniędzy. W tym artykule dowiesz się, kiedy warto wykonać czyszczenie DPF, jakie są objawy zanieczyszczonego filtra oraz jakie metody czyszczenia można stosować.
Objawy wskazujące na konieczność czyszczenia DPF
Pierwszym objawem, który może świadczyć o potrzebie czyszczenia filtra cząstek stałych, jest zapalenie się kontrolki DPF na desce rozdzielczej. W niektórych przypadkach może pojawić się również komunikat na ekranie dotyczący konieczności serwisowania filtra. Inne objawy to spadek mocy silnika, zwiększone zużycie paliwa oraz występowanie dymu z wydechu. Długotrwałe jazdy z niskimi obrotami silnika oraz częste korzystanie z trybu "stop-start" mogą również sprzyjać zanieczyszczeniu filtra. Kiedy zauważysz te sygnały, warto jak najszybciej udać się do warsztatu w celu diagnozy i ewentualnego czyszczenia DPF.
Przeczytaj również: Regeneracja filtrów cząstek stałych – klucz do ochrony środowiska
Metody czyszczenia filtrów DPF
Jedną z metod czyszczenia DPF we Włoszczowej jest regeneracja siłowa, która polega na zwiększeniu obrotów silnika oraz temperatury pracy filtra. W ten sposób spalane są nagromadzone sadze i inne zanieczyszczenia. Niestety, ta metoda może być niewystarczająca, jeśli filtr jest już mocno zanieczyszczony. W takim przypadku można wykonać czyszczenie chemiczne, które polega na użyciu specjalnych preparatów do rozpuszczenia zanieczyszczeń. Istnieje również możliwość demontażu filtra i mechanicznego usunięcia sadzy, jednak jest to najbardziej inwazyjna metoda, niosąca ze sobą ryzyko uszkodzenia filtra.
Częstotliwość czyszczenia DPF – kiedy warto to zrobić
W przypadku samochodów eksploatowanych w sposób zgodny z zaleceniami producenta, czyli z regularnymi dłuższymi trasami i odpowiednim stylem jazdy, regeneracja DPF może występować automatycznie co kilkanaście tysięcy kilometrów. Jednak warto kontrolować stan filtra co najmniej raz na rok lub co 20 000 km przebiegu. W przypadku samochodów często jeżdżących na krótkich dystansach oraz w mieście, konieczność czyszczenia DPF może wystąpić częściej. Jeśli zauważysz objawy wskazujące na problemy z filtrem, nie warto zwlekać z wizytą w warsztacie, gdyż zanieczyszczony DPF może negatywnie wpłynąć na pracę silnika i skutkować kosztownymi naprawami.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana