Regeneracja filtrów cząstek stałych – klucz do ochrony środowiska
Filtry cząstek stałych (FAP/DPF) odgrywają kluczową rolę w ograniczaniu emisji szkodliwych substancji przez pojazdy z silnikami Diesla. Proces ich czyszczenia, zwany regeneracją, jest istotnym elementem dbałości o środowisko naturalne. W artykule przybliżamy działanie regeneracji oraz przedstawiamy korzyści wynikające z tego procesu.
Proces regeneracji filtrów cząstek stałych
Usunięcie nagromadzonego sadzu ze środka filtra to główny cel regeneracji. W wyniku spalania oleju napędowego w silnikach Diesla powstaje sadza, która osadza się na ściankach filtra cząstek stałych. Nagromadzenie sadzy prowadzi do wzrostu ciśnienia spalin oraz wpływa na wydajność i zużycie paliwa. Aby przywrócić właściwe działanie filtra, przeprowadza się proces regeneracji filtrów cząstek stałych – spalanie nagromadzonego sadzu przy zwiększonej temperaturze około 600°C, który przekształca się w popiół i zostaje usunięty.
Korzyści wynikające z regeneracji filtrów cząstek stałych
Regularna regeneracja filtra cząstek stałych pozwala utrzymać właściwą pracę silnika i zapobiega awariom układu wydechowego. W efekcie osiągane są korzyści zarówno dla użytkownika pojazdu, jak i środowiska. Utrzymanie czystego filtra przyczynia się do zmniejszenia emisji szkodliwych substancji, takich jak tlenki azotu czy wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne. Ponadto regeneracja wpływa na wydłużenie żywotności filtra oraz pozwala na redukcję kosztów związanych z jego wymianą. Właściwe dbanie o filtr cząstek stałych to również obowiązek wynikający z przepisów prawa, których nieprzestrzeganie może wiązać się z konsekwencjami finansowymi i prawami dla kierowcy.
Rodzaje regeneracji filtrów cząstek stałych
Istnieją dwa główne rodzaje procesu regeneracji filtrowania cząstek stałych: pasywna oraz aktywna. Regeneracja pasywna zachodzi podczas normalnej eksploatacji pojazdu, gdy temperatura spalin jest wystarczająco wysoka, aby spalać nagromadzoną sadzę. Z kolei regeneracja aktywna jest kontrolowana przez układ elektroniczny pojazdu, który zwiększa temperaturę spalin poprzez wtrysk dodatkowej ilości paliwa do komory spalania. Warto również wspomnieć o regeneracji wymuszonej, która jest przeprowadzana przy użyciu specjalistycznych urządzeń diagnostycznych.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana