Zasadnicze różnice między hamownią podwoziową a drogową
Hamownia podwoziowa i drogowa to dwa różne narzędzia pomiarowe, które służą do badania osiągów pojazdów i są wykorzystywane m.in. przez warsztaty zajmujące się chiptuningiem lub usuwaniem EGR. Choć obydwa urządzenia wykonują podobną funkcję, to istnieją między nimi pewne zasadnicze różnice. Przedstawiamy najważniejsze z nich.
Hamownia podwoziowa do testów w warsztacie
Hamownia podwoziowa jest specjalistycznym stanowiskiem badawczym, które pozwala na dokładne sprawdzenie parametrów silnika samochodu bez konieczności wyjeżdżania na drogę. Zbudowana jest z rolkowych stanowisk, na które stawia się koła pojazdu, a następnie uruchamia silnik. Dzięki temu można symulować warunki drogowe, rozpędzając samochód do określonej prędkości i poddając go obciążeniu, mimo że w rzeczywistości pozostaje on nieruchomy. Taka hamownia, którą posiada m.in. warsztat ECU Boost w Połańcu, pozwala na precyzyjne zmierzenie takich parametrów jak moc i moment obrotowy silnika, co jest niezwykle istotne w procesie Turingu samochodów.
Hamownia drogowa, czyli pomiary podczas jazdy
Z kolei hamownia drogowa to urządzenie, które montuje się bezpośrednio na koło pojazdu i łączy z przenośnym komputerem. W przeciwieństwie do hamowni podwoziowej, badanie samochodu odbywa się podczas rzeczywistej jazdy na drodze. Dzięki temu można uzyskać bardziej realistyczne wyniki, które uwzględniają wpływ warunków atmosferycznych, nawierzchni czy obciążenia pojazdu na jego osiągi. Należy jednak pamiętać, że podczas takich testów należy szczególnie zadbać o bezpieczeństwo na drodze. W niektórych przypadkach konieczne może być przeprowadzenie testów na specjalnym torze, aby nie stanowiły one zagrożenia dla innych uczestników ruchu.
Dlaczego diagnostyka na hamowni jest ważna?
Hamownie, zarówno podwoziowe, jak i drogowe, są nieodłącznym elementem pracy mechaników zajmujących się chiptuningiem. Pozwalają one na precyzyjne określenie parametrów silnika przed i po modyfikacjach, takich jak np. usuwanie EGR, co jest kluczowe dla osiągnięcia optymalnych wyników. Wybór odpowiedniej hamowni zależy od specyfiki danego warsztatu oraz potrzeb klienta. Hamownia podwoziowa jest często wykorzystywana do badań w kontrolowanych warunkach, podczas gdy hamownia drogowa pozwala na sprawdzenie rzeczywistych osiągów pojazdu na drodze.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana